Exploring the Aspects of Law’s “Goodness” in Ronald Dworkin’s Critique of the Strong Natural-Law Theory
Petar Popović, Ph. D., Assistant Professor, Faculty of Canon Law, Pontifical University of the Holy Cross, Piazza di Sant’Apollinare 49, 00186 Rome, Italy; p.popovic@pusc.it; ORCID ID: orcid.org/0000-0001-5282-0850
Summary
The scope of this paper is to explore certain aspects of Ronald Dworkin’s critique of the so-called “strong” natural-law theory. The author focuses on those aspects of Dworkin’s critique that gravitate toward the perspective of law’s “goodness”, namely, the question of how and to what extent Dworkin and the “strong” natural-law theory, each in its own way, allow the overlap between the concept of law and the evaluative viewpoint according to which substantive aspects of human moral good are pertinent to legal issues. In the first section of the paper, the author presents the central arguments of Dworkin’s legal theory by highlighting those theoretical elements that are often considered to be similar to the claims of the natural-law theory in a broad sense. The author then presents Dworkin’s main objections to the “strong” natural-law theory, as well as the evaluation of Dworkin’s “minimalist” natural-law account through the lens of the proponents of the “strong” theory. In the last section, the author analyses certain aspects of law’s “goodness” that have remained mostly implicit or underdeveloped in the debate between Dworkin and the “orthodox” natural lawyers.
Keywords: Dworkin; natural-law theory; legal interpretivism; political morality
Hrčak ID: 244585
URI: https://hrcak.srce.hr/244585
Pages: 539-563
__________________________________________________________________________________________________
Preispitivanje vidika “dobrote” prava u Dworkinovoj kritici “snažne” teorije naravnog prava
Dr. sc. Petar Popović, docent Fakulteta kanonskog prava, Papinsko sveučilište Svetog Križa, Piazza di Sant’Apollinare 49, 00186 Rim, Italija; p.popovic@pusc.it; ORCID ID: orcid.org/0000-0001-5282-0850
Sažetak
Cilj ovog rada preispitivanje je određenih vidika kritike američkog filozofa prava Ronalda Dworkina upućene “snažnoj” teoriji naravnog prava. Za žarišnu točku preispitivanja autor je odabrao perspektivu “dobrote” prava, odnosno pitanje na koji način i do koje granice Dworkin i predstavnici “snažne” teorije naravnog prava, svatko u okvirima vlastitog pristupa, dopuštaju preklapanje pojma prava sa stajalištem prosuđivanja prava sukladno moralnim vidicima ljudskog dobra. U prvom dijelu rada prikazani su ključni argumenti Dworkinove teorije prava s naglaskom na one elemente zbog kojih se Dworkina često smatra predstavnikom teorije naravnog prava u širem smislu. Nakon toga predstavljene su temeljne tvrdnje Dworkinove kritike upućene “snažnoj” teoriji naravnog prava, s posebnim naglaskom na Dworkinovo razlikovanje “snažne” teorije od njegova naravnopravnog pristupa. U nastavku su opisani osnovni smjerovi argumentacije kojima su predstavnici “snažne” teorije naravnog prava upozorili na otklon Dworkinova “minimalističkog” jusnaturalizma od klasičnih postavki naravnopravne teorije. U posljednjem dijelu analizirani su vidici “dobrote” prava koji proizlaze iz predmetne rasprave, s naglaskom na određene manjkavosti Dworkinove kritike “snažne” teorije naravnog prava. Pritom se upućuje i na teorijske sastavnice prema kojima se, unatoč uzajamnoj kritici, ova dva pravno-filozofska pristupa mogu smatrati srodnima.
Ključne riječi: Dworkin; teorija naravnog prava; interpretacijska teorija prava; politička moralnost
Hrčak ID: 244585
URI: https://hrcak.srce.hr/244585
Stranice: 539-563